De andere wang toekeren
- Schat in een aarden vat
- 25 mrt
- 4 minuten om te lezen
U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog voor oog en tand voor tand. Ik zeg u echter dat u geen weerstand moet bieden aan de boze; maar wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe; Mattheüs 5:38-39 HSV
Met gelijke munt terugbetalen. In de Herziene Statenvertaling die ik lees staat er bij oog voor oog 3 verwijs teksten naar het Oude Testament. Hier komt deze tekst ook voor en dan zie je dat dit in de context is van het lasteren van de Naam van God, het geven van een vals getuigenis en bij het mishandelen van eigen volksgenoten en slaven. Bij het lasteren werd de persoon in kwestie gestenigd (Leviticus 24:23). De man die dit deed was deels Egyptisch (heiden) en raakte slaags met een IsraĆ«litische man. Daarbij vond hij het nodig om de Naam van God te lasteren en niet de naam van IsraĆ«litische man. Je kan een Woord tegen de Zoon van God spreken, het zal je vergeven worden (Mattheüs 12:32). Maar als je gaat lasteren tegen de Geest, tegen het werk van God, en je weet dat dit het werk van God is, dan heb je een eeuwigheidsprobleem. De God van beide Testamenten is dezelfde God. Ook in het Nieuwe Testament is er een straf voor lasteren, en die is nog erger dan stenigen.Ā
Dit lasteren kan gelijk een valstrik zijn voor mensen om zichzelf te veroordelen. Maar bedenk de context waarin dit gezegd wordt. De mensen, ook de FarizeeĆ«n en Schriftgeleerden, wisten dat dit de Vingers Gods was. Er werden boze geesten uitgedreven, dat lezen we niet in het Oude Testament. Wel dat mensen genazen en uit de dood opstonden, maar bevrijding van boze geesten lees je niet in het Oude Testament. Als je dan de werken Gods, door de Geest, waarvan je weet dat ze van God zijn, voor duivelswerk uitmaakt, dan ben je aan het lasteren. De straf daarop is nog steeds de dood.Ā
Deze wetten uit het Oude Testament lijken misschien hard, maar God had als doel dat het kwaad uit hun midden werd weggedaan. Hij wilde een volk apart gezet dat Hem zou dienen zodat de mensen zouden zien dat er een God is en dat de mens weer terug zou keren tot Hem. God is rijk aan barmhartigheid en spreekt al vanaf het begin dat Hij uit is op ons leven en niet op onze dood. God weet wat in ons hart is en er werd zelfs een wet tot scheiding gegeven met het oog op hun hardheid. De wet is niet verkeerd, hij is een tuchtmeester, tot het moment dat Hij zou komen die deze wet zou vervullen. Iets wat niet goed is, zou je niet moeten vervullen.Ā
Er zit een belangrijke les in deze tekst uit Mattheüs 5. Je moet je andere wang toekeren. Maar daar staat iets belangrijks voor. Je moet geen weerstand bieden tegen de boze. Dat betekent niet dat je je moet laten overmeesteren, diens slaaf ben je dan immers. Je moet niet met hem in discussie gaan. God sprak met de satan over Job maar Hij ging geen een keer met hem in discussie (Job 1:6-12, 2:1-7). Zeg maar niets. Keer de andere wang toe. Dat zijn woorden pijn doen, dat hij ons wil slaan, dat klopt. Maar onze gerechtigheid moet niet uit onszelf komen. Michael begreep dit (Judas 9). Wij zijn allen zonen van de donder (Lukas 9:54). Als ons iets aangedaan wordt, is ons vlees uit op ons recht. Maar zouden wij onze rechtszaak niet bij Hem neer moeten leggen die rechtvaardig oordeelt (Romeinen 12:19)? Hij die als enige rechtvaardig kan spreken. Paulus onderging vele verdrukkingen, maar hij liet zich niet overlopen. Hij sprak en de Geest kwam hem te hulp. En zo won hij de strijd door zelfs verdeeldheid te stichten (Handelingen 23:6-10). En Paulus kon getuigen (Handelingen 23:11).Ā
Er komt echt een dag dat Jezus voorgoed een einde zal maken aan al het onrecht, aan al de oorlogen, aan al het leed. Die tijd is aanstaande. En dan zullen zelfs Zijn tegenstanders hem veinzend hulde brengen (Psalm 66:3), maar zij zullen niet meer tegen Hem strijden. Hij zal afrekenen met de boze en met het onrecht. Wie dus op Hem wacht, weet dat Zijn recht zal zegevieren. De mensen hebben vertrouwen in de rechtsstaat maar het blijkt dat deze heel erg teleur kan stellen (toeslagen affaire, grooming gangs in het V.K.). Vrouwe Justitia is niet onpartijdig. Rechters zijn dat niet. Jezus is dat wel en wie zijn rechtszaak op Hem wentelt zal niet beschaamd uitkomen. En Zijn uitspraken zijn voor de eeuwigheid.Ā Ā
Ik zeg niet dat je altijd maar alles moet accepteren, dat je nooit naar het gerecht moet gaan. Wat ik zeg is dat je Hem moet volgen en Hij zal je laten zien door de Heilige Geest wat je moet doen. Paulus kwam ook voor het gerecht en hij verdedigde zich. Maar de hartsgesteldheid van wraak willen nemen en onze gerechtigheid doen gelden, dat is gebrek aan vertrouwen in De rechtvaardige Rechter. Niet de leiding nemen, maar je laten leiden. Wie op die manier weerstand biedt tegen de boze, van diegene zal de boze vlieden (Jakobus 4:7).Ā
Comentarios