Misschien heb je de term wel eens gehoord, iemand die een influencer is. Via deze website kun je er meer over vinden maar het komt op het volgende neer: Een influencer is iemand die anderen beïnvloedt in hun koopgedrag. Die invloed is gebaseerd op hun autoriteit, kennis, band met hun volgers of hun positie. Influencers kun je zien als politici, (pop)sterren, sporters enzovoort. Met de komst van social media platformen als TikTok, YouTube en Instagram is er een extra groep aan toegevoegd. Mensen die zichzelf voor een camera zetten en allerlei vlogs maken.
Er zijn er heel veel en er gaat veel geld in om. Volgens de eerder aangehaalde website werd er aan influencer marketing in 2018 meer dan 266 miljard dollar aan uitgegeven. En dat gaat alleen maar toenemen. In de wereld van marketing zijn er een aantal tactieken, die mensen in die wereld kennen om koopgedrag te beïnvloeden. Een daarvan is schaarste, vandaar termen als op = op. Een andere term is autoriteit en dat is wat gebruikt wordt in influencer marketing. Het is een totaal ander platform. Geen reclames meer op televisie maar iemand in een huiskamer die vertelt over een product.
De wereld van influencers gaat alleen veel verder dan alleen maar verkoop van producten. Als je het denken van mensen wil veranderen, als je gedragsverandering wilt toepassen, van jongs af aan, dan zijn influencers een middel om dit voor elkaar te krijgen. De mammon is een afgod met veel verleiding. En er zijn genoeg vloggers die video’s opnemen met hun kinderen allemaal voor het geld. Of die kinderen het hier nu mee eens zijn of niet. Er worden challenges (uitdagingen) bedacht. Bijvoorbeeld 24 uur opsluiten in je kamer, allerlei spellen. Alles wordt gefilmd en bewerkt om een mooie video te maken. Overal waar de mammon , het geld, in overvloed is moet je je serieus afvragen waar je mee te maken hebt.
Wij leven in een vrij land, we hebben misschien niet veel te maken met verdrukking zoals christenen in andere landen, maar we hebben wel te maken met verstikking. Die verstikking is de rijkdom en Jezus waarschuwt daar niet voor niets voor. Ik denk dat het deel dat hiermee te maken heeft het grootste deel is in de gelijkenis die Jezus vertelt. Zoals ik eerder al schreef, gaat er ontzettend veel geld naar influencers en naar de bedrijven die hen inzetten. Hoe meer volgers hoe meer een bedrijf moet betalen voor 1 post op bijvoorbeeld TikTok. Iemand met 100.000 volgers kan al gauw 2000 euro verdienen voor 1 post. Dat bedrag loopt snel op. Iemand met een miljoen volgers verdient nog veel meer.
En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn. Van die dingen spreken wij ook, niet met woorden die de menselijke wijsheid ons leert, maar met woorden die de Heilige Geest ons leert, om geestelijke dingen met geestelijke dingen te vergelijken. 1 Korinthe 2:12-13 HSV
Er is dus wijsheid van mensen. Bedrijven en influencers kennen deze wijsheid. Maar het is de geest van de wereld. En als die je invloed is dan is dat niet positief. De Bijbel is vrij helder over wie je dient.
Niemand kan twee heren dienen, want of hij zal de één haten en de ander liefhebben, of hij zal zich aan de één hechten en de ander minachten. U kunt niet God dienen en de mammon. Mattheüs 6:24 HSV
De mammon is degene die het zaad wat in de grond viel verstikt. Influencers dienen deze afgod. Ze roepen niet voor niets om te abonneren zodat je gelijk ziet dat er een nieuwe video klaar staat en die moet je direct bekijken. Maar dat niet alleen, er wordt je ook gevraagd om de video te liken of te delen. Je kan met influencer marketing in minder dan 5 minuten miljoenen mensen bereiken. Het is een machtig middel. Het is dan ook niet voor niets dat kunstmatige intelligentie met fictieve personen ingezet wordt als influencer. Het bespaart de kosten van de influencer en het geld gaat direct naar het bedrijf zelf.
Wij waren, voordat we Jezus leerde kennen allemaal dwalende schapen zonder Herder. Wie Jezus niet kent en dient, dient iemand anders. Wie Jezus niet kent en in Zijn hart heeft, dient het vlees.
Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer, jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven. Galaten 5:19-21 HSV
Dit zijn de werken van het vlees en je ziet genoeg vlogs op bijvoorbeeld YouTube hiervan. En er zijn platformen waar de onreinheid openlijk ten toon gesteld wordt tegen betaling. Als je kijkt naar bijvoorbeeld StukTV. Deze 3 mannen hebben allerlei video’s gemaakt onder het motto: Wij gaan stuk voor jou. Hun volgers bepalen wat ze gaan doen. Ze sluiten zich op in een bouwmarkt, laten het alarm afgaan en vluchten voor de beveiliging en de politie die op moet komen draven, met alle kosten van dien. Maar de video wordt honderdduizenden keren bekeken. Je ziet uitingen van losbandigheid, ruzie, woede en egoïsme. Zo probeert 1 van deze mannen een wielklem op een politieauto te zetten. Als ze hardhandig een winkel worden uitgezet zie je hun ware hoogmoedige gedrag naar boven komen. En bij diverse video’s zeggen ze: “Doe dit thuis niet na.” Maar ze beïnvloeden gedrag. Jongeren krijgen beelden te zien die als leuk en normaal worden ervaren, maar dat zijn ze niet. Ik denk dat dit geen positieve invloed heeft.
Influencers zullen nooit afwijken van de massa. Dat doen ze niet omdat de volgers hun inkomstenbron zijn. Hoe minder volgers hoe minder geld. Ze raken verslaafd aan de mammon en dienen hem daarmee.
Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten. 2 Timotheüs 4:3 HSV
Bovenstaande tekst is niet alleen in de wereld het geval. Ook in de gemeente van Christus zijn er mensen op wie deze tekst slaat. Dwaalleren met een welvaartsevangelie en wetticisme. Ook zij hebben invloed en gebruiken platformen die influencers in de wereld ook gebruiken.
We leven in een wereld waar je datgene moet zoeken wat bij jou past, alles voor dat eigen zondige ik. Jouw waarheid, alles voor jouw. Leef je dromen, maak ze waar. Maar het volgen van de mammon is geen droom, het is een nachtmerrie (1 Timotheüs 6:10). De goede volgorde is als volgt:
Maar u moet de HEERE, uw God, in gedachten houden, dat Hij het is Die u kracht geeft om vermogen te verwerven, opdat Hij Zijn verbond zou bevestigen, dat Hij onder ede met uw vaderen gesloten heeft, zoals het op deze dag nog is. Deuteronomium 8:18 HSV
Hij is het, de HEERE. Hij geeft ons alles wat wij nodig hebben. En Hij heeft in alles voorzien door Zijn eigen Zoon te sturen in deze wereld. Opdat zij die in Hem geloven de Geest van God ontvangen die ons wijst naar De Waarheid niet naar een waarheid. Jezus heeft ons met God verzoend. Als Jezus op de troon van je hart zit dan ga je inzien dat rijkdom in de wereld een luchtkasteel is en dat het allemaal tijdelijk is. De bekendste vloggers en influencers rijden in de mooiste auto’s, ze hebben prachtige huizen. Ze zijn als de rijke man die grote schuren bouwde om te rusten en te genieten van de rijkdom. Maar als zijn ziel van hem geëist wordt is al zijn rijkdom weg (Lukas 12:13-21).
God wil dat wij leven hebben en overvloed. Hij is de enige die door zijn Zoon de beste invloed op jou en mij kan hebben. De Heilige Geest zal altijd wijzen naar Jezus Christus en dat doet de geest van de wereld niet. Wie zich onderwerpt aan Jezus is de rijkste persoon op aarde. Job, een rijk man, wist dit, Abraham ook en ook hij was rijk. Voeg je naar Jezus wil, het is de beste invloed die je ooit kan ontvangen. En het mooie is, het is voor eeuwig.
Comments