Wat begon met spelcomputers als de Atari en de Nintendo is inmiddels uitgegroeid tot een mega-industrie, de game-industrie. Een industrie waar miljoenen in omgaan om allerlei spellen (games) te maken voor jouw PlayStation, Xbox, Nintendo of PC. En niet te vergeten jouw tablet of smartphone. Elk spel heeft een verhaallijn en zo word je meegezogen in allerlei fantasiewerelden waarin jij, de gamer, de hoofdrol speelt. Hoe onschuldig zijn deze games?
De omvang van de game industrie
Om je een beeld te geven van de omvang van deze industrie. Sony is binnen de consoles met de PlayStation de grootste speler. Met console bedoel ik een spelcomputer die je met je tv verbindt. Een game pc is een losse laptop of pc kast verbonden aan een monitor. Sony heeft van zijn laatste model, de PlayStation 5 inmiddels 59 miljoen exemplaren verkocht. Dan tellen we de PlayStation 4 nog niet mee. Sony zette bijna 87 miljard dollar om in 2023. Een derde van deze omzet komt uit de gaming tak dus o.a. de Sony PlayStation.
De Nintendo Switch, die sinds 2017 uit is, is inmiddels wereldwijd 144 miljoen keer verkocht. Microsoft publiceert deze cijfers niet voor de Xbox maar de schatting is dat het hier ook om tientallen miljoenen exemplaren gaat.
Voor de PC is er het platform dat Steam heet. Daar kun je games legaal kopen en installeren op je computer. Op 30 juni dit jaar waren er wereldwijd ruim 36 miljoen gebruikers tegelijkertijd ingelogd op dit platform. Je ziet dus dat er wereldwijd miljoenen gamers zijn die op hun pc en/of console games spelen. En dat betekent dat je invloed hebt.
Wegdromen in andere werelden.
Games worden steeds groter en realistischer. Het concept is vaak hetzelfde. Je kiest een karakter en gaat de strijd aan. Je wordt in een andere wereld gezet. In het begin van deze industrie liep je met een poppetje van links naar rechts en zo ging je alle levels door. Die tijden zijn veranderd. Je stapt een 3d wereld in waarin je kan kiezen wat je doet. Je voert opdrachten uit of je bepaalt je eigen koers. Dit is bijvoorbeeld het geval in het spel Red Dead Redemption, een zeer succesvol spel, waar grof geweld niet geschuwd wordt.
Naarmate je verder komt in dit soort spellen, hoe ervaren jouw karakter wordt. In het spel World of Warcraft ontwikkelt jouw karakter zich steeds een level verder. De magische krachten nemen toe zodat je steeds sterker wordt. Tijdens mijn opleiding had ik 1 klasgenoot die helemaal verslaafd was aan dit spel. Ze zei zelfs tegen me dat ze na haar opleiding niet wilde gaan werken of verder studeren. Ze wilde een jaar lang World of Warcraft spelen. Er zijn niet voor niets klinieken voor spelverslaafden. World of Warcraft heeft hier een enorme bijdrage aan geleverd. Raak je dan nooit uitgespeeld? Ja en nee. Je kan een maximaal level halen, vaak level 60, maar daarmee ben je niet klaar. Je kan namelijk samen spelen en zo een clang vormen, een groep, online. En jouw groep en jijzelf moeten natuurlijk een naam maken. En zo raak je verslaafd.
De term streamen zegt je misschien iets. Dit zijn mensen die op platformen, zoals YouTube video’s maken over de spellen die spelen. Ze delen hun ervaringen en vergaren volgers. En de bekendste streamers verdienen geld en krijgen vaak toegang tot nieuwe updates van spellen om die te delen om zo de rest van de gamers enthousiast te maken.
Veel spellen hebben occulte elementen in zich. En in sommige spellen vecht je zelfs tegen de satan zelf. Een oud spel dat ik, voordat ik de Here Jezus leerde kennen, speelde eindigt met een put die verzegeld is waarop 2 engelen zitten omdat de satan gebonden is. Jijzelf speelt een engel die de laatste strijd tegen lucifer speelt. Dan weet je echt wel waar je mee bezig bent als je zo’n spel maakt. Ontvluchten aan de realiteit door opgezogen te worden in een digitale wereld, dat zie je steeds meer in deze games.
Kunstmatige intelligentie in games
Open AI kwam met Chat GPT en dat was een enorme stap voorwaarts in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Maar daar begon het niet mee. Kunstmatige intelligentie bestaat al langer. Ook in games. Een simpel voorbeeld. Je speelt in een spel waar je een leger moet opbouwen om te vechten tegen een leger van je tegenstander. Die tegenstander wordt gespeeld door de computer waar jij het spel op speelt. Afhankelijk van het ingestelde niveau valt het vijandelijke leger jou aan. Je moet jezelf verdedigen om niet te verliezen. De computer is in staat bepaalde tactieken toe te passen. Dit is een voorbeeld van kunstmatige intelligentie. Alleen nu heeft deze technologie een enorme vlucht genomen. Kunstmatige intelligentie is in staat zelf een spel te spelen. In dit artikel kun je er meer over lezen en bekijken.
Van alle spellen wordt uitgerekend het spel Doom gekozen. Een oud spel waarin jij een soldaat speelt die het opneemt tegen demonen. Toevallig? In het artikel wordt goed uitgelegd hoe traditionele games worden ontwikkeld, maar ook hoe kunstmatige intelligentie dit helemaal kan veranderen. Zo kan kunstmatige intelligentie leren van hoe jij het spel speelt en zich daarop aanpassen en zo wordt het een stuk slimmer dan we gewend zijn. En dat niet alleen het kan ook zelf spellen creëren. Elk level dat je speelt is elke keer weer anders. Het spel is geen 1x hetzelfde. Het is er nog niet, maar de ontwikkelingen gaan veel sneller t.o.v het einde van de jaren 90. Een interessante quote uit het artikel:
As AI technology continues to evolve, the dream of AI-generated worlds is becoming a reality rather than a distant fantasy.
AI technologie blijft zich ontwikkelen, de droom van AI gegenereerde werelden wordt steeds meer een realiteit in plaats van een fantasie van de verre toekomst.
Onze fantasie de vrije loop laten, blijven hangen in een virtuele wereld. En deze wereld kan zomaar doorgaan in de realiteit.
Waar digitaal doorgaat in de realiteit.
De digitale wereld en onze echte wereld gaan steeds meer samen met elkaar. Snapchat met een speciale bril, VR brillen waar we games mee kunnen spelen. Maar het gaat nog veel verder dan dat. In het artikel dat ik schreef voor het Zoeklicht schreef ik over het bedrijf Remspace. Dit bedrijf leert je hoe je uit je lichaam kan treden. Maar zij zijn niet de enige. De Rus Dmitry Itskov wil van mensen een Avatar maken. Hij noemt het project 2045. Hij wil het leven van mensen verlengen door uiteindelijk onze ziel onze geest over te zetten in een mechanisch lichaam. Het einddoel is een hologram. We worden dus een geest die zichtbaar is door een hologram.
Inspiratie uit het occulte waardoor fictie realiteit wordt
Mensen in de New Age zal dit ongetwijfeld bekend voorkomen. Uit ons lichaam treden. Spellen die echt zijn omdat we ze echt spelen door uit ons lichaam te treden. Hoe futuristisch en onmogelijk het ook klinkt, er zijn al films en series over gemaakt. De serie Squid Game van Netflix laat mensen allerlei spellen spelen. Falen ze dan worden ze ter plekke doodgeschoten. Maar hoe verder ze komen hoe meer geld ze verdienen. En dan is er nog de film The Matrix. In het eerste deel van de filmserie gaan de mensen in een stoel liggen en krijgen zij een plug in hun nek. Hun ziel en geest worden geüpload in de Matrix. Neo, de hoofdrolspeler, de Ware, krijgt een training. Binnen seconden worden allerlei gevechtssporten geüpload naar zijn hersenen en is hij in staat deze vechtsporten in de praktijk te brengen. Hij stelt op een gegeven moment de vraag wat er gebeurt als hij met zijn ziel en geest in de Matrix sterft. Het antwoord is dat zijn ziel en geest niet zonder lichaam voort kunnen leven. Volgens sommigen dus wel, zoals Dmitry Itskov.
De limieten van ons lichaam teniet doen door het occulte en door het digitale dat samengaat met het occulte. Games zijn een inspiratiebron. Het voedt onze hoogmoed omdat we in die wereld een man van naam kunnen zijn. Zoals in de dagen van Noach. En het zou zomaar kunnen zijn dat er 1 iemand komt die met een teken ons mogelijkheden geeft die we zo graag willen. Die krijgen wij op voorwaarde dat wij zijn eigendom worden en het beest aanbidden en de draak.
De nieuwe gladiatoren
Het Romeinse rijk hield van vermaak. Gevechten tussen gladiatoren, races met paarden. En je kon hierbij gedood worden, de sterkste won. Wie weet gaat Babylon, dat handelt in zielen hiermee verder. Jij wordt echt in een game gezet en als je sterft, sterf je ook echt. De winst betekent geld, zoals in Squid game, het verlies betekent letterlijk je dood. Het laatste rijk dat Daniël zag zal lijken op het Romeinse rijk en het bestaat uit ijzer en leem. Men zal proberen het menselijke zaad te laten vermengen met het ijzer, maar het zal niet aan elkaar hechten.
Op basis van die tekst uit Daniël 2:43 verwacht ik dus niet dat het volledig zo zal zijn dat je je daadwerkelijk kan onttrekken van je lichaam en geupload kan worden in een digitale wereld. Maar de mens probeert het wel degelijk. En het beest en de valse profeet zullen de mensen misleiden en hen vrijheid voorspiegelen terwijl zij zelf slaven des verderfs zijn. Het lijkt misschien mogelijk maar je komt juist volledig in de macht van het beest en zijn meester. Games zullen denk ik steeds meer onderdeel worden van ons leven, in ieder geval bij de jongere generatie. En de grens tussen fictie en realiteit wordt steeds minder goed zichtbaar.
Mag ik nu geen enkel spel meer spelen?
Dit is voor iedereen persoonlijk anders. Ik geloof dat iemand die game verslaafd is geweest er goed aan doet om geen games meer te spelen. Ikzelf ben dat geweest en heb jaren geen spellen meer gespeeld. Op mijn smartphone vind je geen games omdat die zo gemaakt worden dat je verslaafd wordt of dat je moet betalen wil je echt verder komen. Maar kinderen die met elkaar een spelletje spelen, afhankelijk van het type spel, hoeft niet verkeerd te zijn.
Smartphone games zijn verslavend en ook apps die daarop staan. De aandacht is voor game ontwikkelaars nodig om zo het spel tot een succes te maken en extra opties te blijven verkopen in het spel zodat je verder blijft spelen. Bij TikTok bleek na uitvoerig onderzoek dat zij vastgesteld hadden dat iemand na 35 minuten kijken of na het kijken van 260 video’s verslaafd was aan de app. Ondanks maatregelen in schermtijd van de app had dit nauwelijks effect. In dit artikel lees je ook een quote van een medewerker die aangaf dat TikTok helemaal geen interesse heeft dat de app minder gebruikt wordt.
Maar dat is nog niet alles, TikTok heeft zijn algoritme zo aangepast dat mensen volgens hen met een knap uiterlijk hoger in de zoekresultaten komen dan iemand die dat niet heeft. Dit soort principes vind je ook terug in games. Kijk maar eens naar vrouwen in games. De vrouwelijke vormen worden duidelijk geaccentueerd en in sommige games kun je doen wat je met hen wilt. Hoe realistischer dit wordt hoe meer vrouwen als object worden gezien en een schoonheidsideaal wordt voorgehouden dat helemaal niet realistisch is.
Als je merkt dat je graag jezelf onttrekt aan de realiteit door je te verliezen in games en films dan moet je op gaan passen. Onze rust hoort te zijn in Jezus Christus alleen. Zijn juk is zacht en Zijn last is licht (Mattheüs 11:30). Als iets over ons heerst in ons leven dan is dat hetgeen wat onderworpen moet worden aan Jezus Christus onze Heer. Want door wie wij overmeestert zijn, diens slaaf zijn wij (2 Petrus 2:19). En wij zijn in Jezus geen slaven meer maar kinderen van God. En God speelt geen spelletjes met ons. Hij zorgt voor ons en vergeeft ons. En hij hervormt ons denken elke dag. En dat God onze redding serieus neemt liet Hij zien door Zijn Zoon te sturen. En Hij is het die ons rust en vrede geeft, die alle verstand te boven gaat. Dat is geen spel, het is echt.
Comments