top of page

Afgoderij door de religie die wetenschap heet. 

  • 10 mei
  • 5 minuten om te lezen

“Eerst zien dan geloven.” Misschien ken je de uitspraak wel. Of mensen zeggen: “Ik geloof in feiten of bewijs, niet in God.” De definitie van wetenschap is als volgt: het is zowel de systematisch verkregen, geordende en verifieerbare menselijke kennis, als de wetenschappelijke gemeenschap waarin deze kennis wordt verzameld. We gebruiken dus een methode uit de mens om kennis te verzamelen. Een andere bron, niet de Bijbel, maar een bron die de mens beter acht. 


De wetenschap wordt gebracht als onderzoek, het verkrijgen van kennis. We willen bijvoorbeeld onderzoeken en kennis opdoen op het gebied van astronomie, of op het gebied van gezondheidszorg. We willen onderzoek doen in allerlei soorten technologie zoals kunstmatige intelligentie. Hierbij komt de hartsgesteldheid om de hoek kijken van de mens. Want uit welk hart, uit welke intentie doen we dit onderzoek? Ik schreef eerder een blog over de toren en de stad Babel. Deze toren werd gebouwd en men overlegde hoe men deze toren zou bouwen. De mens gebruikte zijn wijsheid en verworven kennis om een toren te maken die tot in de hemel zou reiken. De mens wilde een naam voor zichzelf maken. Het was allemaal gebaseerd op hoogmoed.


Als je een namen encyclopedie hebt van de Bijbel dan zul je zien dat wanneer je de betekenis opzoekt van namen dit in veel gevallen veel zegt over de persoon zelf. Zo geldt dat ook voor onze tijd. Neem de Artemis II missie. Artemis was een afgod van Efeze. En de capsule waar deze astronauten in zaten heette Orion. De Bijbel kent deze naam en dan is de betekenis: Dwaas, maar ook sterkte. De Grieken kenden deze naam ook en dan is de betekenis jager of zoon van het vuur. Orion was een zoon van Poseidon, een Griekse god. Ik laat aan jou om te bepalen of men deze naam baseert op de Griekse geschiedenis of de Bijbel. Ik denk zelf het eerste.


Veel namen in de wetenschap vinden hun oorsprong in het occulte. Het vindt zijn oorsprong onder andere uit het oude Egypte, Mesopotamië, en Griekenland. Culturen die doordrenkt waren van afgoderij en het occulte. Als je deze documentaire kijkt (pittige inhoud qua materie en beelden) zul je zien hoe kabbalah heel veel overeenkomsten heeft met de wetenschap van vandaag. En niet alleen kabbalah, nog veel meer afgoderij komt aan bod. De wetenschap kent prominente figuren zoals Isaac Newton. Newton verwierp de drie eenheid hoewel hij theoloog was. En zo zijn er meer voorbeelden zoals Max Planck. Hij was een Duitse natuurkundige en wordt gezien als de grondlegger van de kwantumtheorie. Volgens Planck, die zei gelovig te zijn, waren er meerdere wegen naar de waarheid. Het probleem met deze opvattingen is dat ze niet Bijbels zijn en ook de deur openzetten voor vermenging met een hele andere bron. 


De tegenstander van God is de vader van de leugen. En er is nog steeds een strijd gaande tussen God en de tegenstander. Jezus heeft de overwinning behaald door Zijn dood en opstanding. Hem is gegeven alle macht in de hemel en op aarde. Maar zolang de tegenstander nog niet gebonden is zal hij er alles aan doen om zijn haat naar God te uiten. En dat doet hij door zich voor te doen als een engel van het licht. Hij verleidde de vrouw met de leugen dat de mens als God zou zijn. En zo kwam de hoogmoed in ons, waardoor de boze viel en daarmee is het fundament gelegd voor de wetenschap. Het nieuwe middel om een naam voor onszelf te maken en onszelf te verheffen. En zoals de tegenstander rooft, zo rooft de wetenschap de Bijbelse geschiedenis


In de inleiding begon ik dat mensen zeggen dat ze geloven in feiten. Maar die feiten blijken niet te kloppen, zoals in dit voorbeeld. En als de feiten aantoonbaar niet kloppen, wordt er niets herzien. Er wordt niet toegegeven dat het niet klopt, het is een religie en mensen houden eraan vast. Kijk maar naar dit voorbeeld van het klimaat. Maar als de mens dan denkt wat te weten en een vraag beantwoordt, komen er nog meer vragen bij. En daar zei een bekend iemand iets over die heel veel wijsheid gekregen had:


De woorden van wijzen zijn als prikkels en als spijkers, diep ingeslagen door meesters in het verzamelen. Zij zijn gegeven door één Herder. Wat erbovenuit gaat, mijn zoon, wees gewaarschuwd! Er komt geen einde aan vele boeken te maken, en veel studeren vermoeit het lichaam. Prediker 12:11-12 HSV

De Statenvertaling spreekt over het vlees. En God zei, nadat de mens zich misgaan had, dat Zijn Geest niet voor eeuwig met de mens zou twisten en dat zijn jaren nog maar 120 jaar zouden zijn, hij was immers vlees (Genesis 6:3). De mens zocht de gemeenschap met de gevallen engelen om mannen van naam te worden. Met de toren van Babel wilde de mens een toren bouwen om zich gelijk aan God te stellen en wederom een naam voor zichzelf te maken. De wetenschap is het nieuwe middel om dat te verkrijgen. Het is uit de mens tot verheerlijking van de mens. Voor een ieder mens is de vraag: Waar put je uit? Als het goed is zijn onze bronnen in Hem (Psalm 87:7).


Is alle wetenschap dan slecht? Dat geloof ik niet alleen, het gaat hier om ons hart. Wetenschappers die God verwerpen en Hem niet erkennen als de Schepper, zullen hun bronnen niet uit Hem halen. Zij halen hun wijsheid dus uit een hele andere bron. Zij zetten God en zijn Zoon “buiten de deur” en verwerpen de Drie Eenheid. En daarmee verschillen zij niet met de mannen die de stad Babel en haar toren wilden bouwen. Dan is er iemand anders die heel graag de plaats als bron van wijsheid wil vullen. Dat is de vader der leugen die er alles aan zal doen om ons van God verwijderd te houden. En hij voedt ons met de leugen dat de mens op zichzelf zijn eigen verlossing kan verwerven door de religie die wetenschap heet. 


Alles willen weten, alles willen verklaren. Het is voor wetenschappers een valkuil en ook voor kinderen van God. Je kan verzanden om alles te willen ontmaskeren. En zo krijgt het kruis steeds minder plaats in je leven en krijgt de tegenstander steeds meer aandacht. Het is goed om Gods Woord te lezen om dingen te weten, maar laat het geen obsessie worden. Het is beter om dingen die je niet weet over te geven aan Hem die alles weet. Wie weet zal Jezus het aan je openbaren door de Geest, of niet. Wie overgave aanbiedt, accepteert het uit Zijn Hand. Wetenschap is een religie en het zal nooit gelijk gesteld kunnen worden aan de kennis des Heren. En het is die kennis die deze aarde zal bedekken. Dan zijn er geen vragen meer die ons vlees vermoeien en schade toebrengen, dan is er vreugde en rechtvaardigheid en kennis te over. 


Want de aarde zal vol worden met de kennis van de heerlijkheid van de HEERE, zoals het water de bodem van de zee bedekt. Habakuk 2:14 HSV

 
 
 

Opmerkingen


Blijf op de hoogte

Volg Schat in aarden vaten

Blijf op de hoogte van nieuws en blogs via Telegram, het WhatsApp kanaal of via Twitter. 

© 2025 door Een schat in aarden vaten.

bottom of page